Finavia (fin)

Finavia on Suomen kansallinen lentoasemaoperaattori, joka mahdollistaa kansainväliset lentoyhteydet Suomesta ja Suomeen lentoasemaverkostonsa kautta. Olet varmaankin vieraillut Helsinki-Vantaan lentokentällä, joka on palkittu moninkertaisesti maailman parhaasta asiakaskokemuksesta. Helsinki-Vantaan lentokenttä on Finavian kotikenttä.

Tämä hanke oli erityisen mieluinen <3
2000-luvun puolivälissä Suomen siviili-ilmailun viranomainen “Ilmailulaitos” jaettiin poliittisella päätöksellä kahteen erilliseen osaan: Ilmailuviranomaiseksi ja valtion omistamaksi yhtiöksi, joka hoitaa lentokenttiä kaupallisesti. Uusi yritys sai nimen Finavia.

Finavian brändihankkeessa olin vastuussa mm. näistä asioista:
– konseptisuunnittelu
– planning
– projektin organisointi
– design työ
– design työn ohjaus ja valvonta
– asiakassuhteet
– projektiin liittyvät tuotannot
– alihankintojen koordinointi

Erityiskiitokset koko tiimille: Vastuullisina asiakkainaIrmeli Paavola ja Leena Luhtanen, ja oma tiimimme Timo Kivi, Sari Hermiö, Suvi Rusi.

Alla artikkeli, jonka kirjoitin Finavian “Kiitotie” -julkaisuun brändihankkeen aikoihin.

“Minkälainen haaste brändityö ja erityisesti uusi yritystunnus oli suunnittelijalle?”

“Finavian kaltaista toimijaa ei Suomen oloissa voi odottaa kovinkaan montaa kertaa uransa kohdalle. Merkkisuunnittelun näkökulmasta on kyse kansallisesta instituutiosta. Kyseessä on myös yksi maan näkyvimpiä kontaktipintoja kansainvälisesti. Tuli siis tavoitella kansainväliset kriteerit täyttävää yritysilmettä.”

“Merkkisuunnittelun näkökulmasta on kyse kansallisesta instituutiosta.”

“Kun sain mahdollisuuden tähän työhön, asetin itselleni tavoitteeksi lopputuleman, joka jää suomalaisen merkkisuunnittelun historiaan. Ja jollei se kuulostaisi niin kovasti omakehulta, väittäisin, että asia onnistui. Mutta sen sijaan sanon, että toimeksiantaja osasi tehdä hyviä valintoja.”

“Halusin ”kätkeä” merkin muotoihin viitteitä asioista, jotka ovat selkeästi liitettävissä Finavian eri toimintoihin. Noita asioita ei tietysti monikaan yhdeltä seisomalta näe merkissä, vaan ne aukeavat katselijalle kenties ahaa-elämyksinä tai jonkun toisen kertomana. Mutta, kun ne on kuullut, niitä ei voi kiistää. Itse asiassa näitä piiloviestejä, tiedostamattomia viitteitä, on koko meidän ympäröivä todellisuutemme pullollaan. Ajatellaan vaikka kuvataidetta tai maksettua viestintää.”

“Uudessa yritystunnuksessa on f-kirjaimen hahmoon sisällytetty tyyliteltynä Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin muoto, joka ylhäältä tarkasteltuna on juuri tuollainen taivutettu ”bumerangi”. Kurkottelepa seuraavalla lentomatkalla ikkunasta, niin voit todeta asian.”

“Piiloviestejä, tiedostamattomia viitteitä, on kaikkialla ympäröivässä todellisuudessa.”

“Ja vaaleansininen kappale terminaalin ”kainalossa ” kuvastaa lentoyhtiöitä, tai konetta portillaan, matkustajaa, rahtia tai lentokenttäkampuksen osia. Nuo kaikki ovat niitä asioita, jotka muodostavat kokonaisuuden, jota Finavian eri toiminnot palvelevat. Nämä eri osat olen tunnuksen hahmossa laittanut kasvamaan isomman kappaleen sisään toisella vaaleansinisellä värillä. Se kertoo, että monet eri toiminnot Finavian vaikutuspiirissä kuitenkin sulautuvat yhdeksi.

“Lennonjohtaja pöytänsä ääressä on toinen asia, jonka halusin kuvata merkissä. Siinähän se on. Täytyy vain löytää se. Ja monille tuttu tutkan figuuri löytyy myös Finavian uudesta tunnuksesta. Ja lentokone. Kun nyt kerron, että siinähän on lentokoneen peräsin sivukuvana ja sen alla kenttätoimintojen huoltoyksikkö vieressä valmiina toimiinsa, niin et varmaan voi väittää vastaan.”

“Ja on siinä vielä muutama muukin asia, mutta luulen, että monikaan ei uskoisi, kuinka paljon asioita yhteen kuvakkeeseen voi sisällyttää – selitysten kera tai ilman.”

. . . . . .

Timo Keinänen on tutkimusmatkailija, konseptisuunnittelija, kirjoittaja, designer sekä art director.
”Kannattaa olla oma itsensä, sillä kaikki muut roolit ovat jo varattuja. Jos sinulla on tilaisuus kertoa mielipide, kerro omasi.” 

helloyes.fi -kirjoitukset edustavat vain omia mielipiteitäni.