Ole erilainen tai ole näkymätön.

Selviydy hengissä tappajakilpailun aikakaudella.

Erottuminen on ongelma brändityössä .. tai ei itse erottuminen, se on kohtuullisen helppoa. Mutta ymmärtää ja hyväksyä se tosiasia, että ainutlaatuisuus brändissä on kilpailuetu ja liiketoiminnan hyöty – on usein ongelma. Ja miksi se on ongelma? Koska on pelottavaa, mihin tämän ymmärryksen puute johtaa.

Päätyminen samankaltaisuuteen ja toisiaan muistuttaviin ratkaisuihin brändityössä voi tuntua helpolta, nopealta ja turvalliselta – ja se voi perustua tiedostamattomiin valintoihin.

Yksi markkinatalouden peruspiirteistä on yritysten, tuotteiden ja palvelujen monimuotoisuus ja vaihtoehtojen runsaus. Samankaltaisuus ja vaihtoehtojen puute ovat suunnitelmatalouden ilmiöitä. Ja me kaikki tiedämme, miten siinä kävi.

Samankaltaisuudessa ei ole aina kyse tahallisesta jäljittelemisestä tai suunnittelijan, tai etenkin toimeksiantajan, haluttomuudesta tehdä mitään muuta kuin valtavirran mukaisia valintoja.

Pakottavaan samankaltaisuuteen on myös biologinen selitys.

Pakottavaan samankaltaisuuten on myös biologinen selitys: neuronit aivoissamme, eli peilisolut. Ne mahdollistavat sisäänrakennetun, tiedostamattoman ja autonomisen toimintamallin, joka periytyy ihmisaivojen kehityshistoriasta; ja jonka on päätelty alunperin liittyvän esihistoriassa ihmislajin sopeutumiseen ja selviytymiseen. Se ohjaa meitä sopeutumaan vertaistemme käytökseen.

Tämä on yksi syy – esimerkiksi – miksi meillä on taipumus pukeutua samalla tavalla kuin muut. Ja miksi todennäköisesti haukottelet, kun joku muu huoneessa tekee niin ensin. Ja miksi media on täynnä keskenään niin samanlaista sisältöä! Markkinoijat ja trendisetterit ovat oppineet hyödyntämään tätä sisäänrakennettua ominaisuutta meissä kaikissa.

Lue enemmän erottumisesta ja samanlaisuudesta.

. . . . . .

Timo Keinänen on tutkimusmatkailija, palvelumuotoilija, kirjoittaja, konseptisuunnittelija, strategi, designer sekä art director. 
”Uskon, että kannattaa olla oma itsensä, koska kaikki muut roolit ovat jo varattuja. Jos sinulla on tilaisuus kertoa mielipide, kerro omasi.” 

helloyes.fi -kirjoitukset edustavat vain omia mielipiteitäni.