Ensin muutama sana Nokiasta
Nokia oli parhaimillaan maailman arvostetuimpien brändien Top 10:ssä ja myös liikevaihdolla mitattuna hyvillä lukemilla Top 50:ssä. Tunsimme ylpeyttä – muu maailma kateutta.
Nokian varaan rakentunut oletus Suomesta pohjolan talousveturina himmeni nopeasti n. vuodesta 2005 alkaen.
Toiseksi muutama sana kateudesta
Meidän kaikkien muiden sääliessä mennyttä suuruutta, mitä tapahtui ? Suomeen ja Suomessa kasvoi kosmopoliitteja ja hulluja yrittäjiä. Tarpeeksi hulluja uskoakseen voivansa muuttaa maailmaa. Kasvoi Slush. Ja kasvoi muutakin.
Minkä vastauksen Slushilaiset olisivatkaan saaneet, jos olisivat käyneet pyytämässä rahoitusta tälläiselle hankkeelle 2000 –luvun alun venture -rahastoista? Ei, kyllä siihen aikaan Suomea piti viedä maailmalle. Mutta nämä hullut eivät vieneet Suomea maailmalle. He toivat maailman Suomeen!
Jos Slushista ei mitään muuta saisi irti, niin sen voi aistia, että täällä ei kukaan ole säälimässä Suomea ja mennyttä suuruutta. Täällä ollaan kosmopoliitteja. Ja täällä ollaan reilusti kateellisia. Ei kateellisia Suomelle, eikä Suomen marraskuulle. Kateellisia ollaan sille hulluudelle, joka ajaa yrittäjiä menestykseen ja kasvuun ympäri maapallon. Täällä ollaan kateellisia sijoittajalle, joka ymmärtää napata parhaat parhaista yrityksistä ja yrittäjistä. Sitä kateutta tarvitaan ja heille kannattaa olla kateellinen. Kadehtimalla heitä, voimme Suomessa välttää uuden nokian.
Meidän ei kannata olla kateellisia mahtaville amerikkalaisille teknologiayrityksille. Pieni taloutemme voi paremmin, kun meillä on paljon pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja tarpeeksi hulluja yrittäjiä. Meidän kannattaa olla kateellisia slushilaisille, jotka toivat päivänvaloon tämän ilmiön, joka toi maailman Suomeen.
Jos tunnet kateutta Slushissa, se on ansaittua
#Slush17 #Suomi100 #BragForFinland
PS: Meidän kannattaa olla kateellisia myös nyky-Nokialle. Se on ansaittua. Yrityksessä on tehty ja tehdään erinomaisen hyvää työtä ja Nokia on merkittävä toimija Suomen taloudessa. Voimme odottaa ansaittua kateutta.
. . . . . .
Timo Keinänen on tutkimusmatkailija, palvelumuotoilija, konseptisuunnittelija, kirjoittaja, designer sekä art director.
”Uskon, että kannattaa olla oma itsensä, koska kaikki muut roolit ovat jo varattuja. Jos sinulla on tilaisuus kertoa mielipide, kerro omasi.”
helloyes.fi -kirjoitukset edustavat vain omia mielipiteitäni.