Hyvä viestintä on vaihdantaa

wp_hy_16_x_9_0007_Trump

 

Mietitäänpä hetkinen, mitä tapahtuu, kun ”Viestijä” laittaa asiansa muiden nähtäville.

Ensin eristämme viestintätilanteen laboratorio-olosuhteeseen. Yksinkertaistamme ajatusta siten, että ajattelemme viestimistarpeen olevan vain ”Viestijällä”. Ohitamme sen, että motiivi viestintään voi olla muukin kuin kaupallinen. Sitten emme ajattele kaikkia niitä lukemattomia tilanteita, joissa moderni aika antaa mahdollisuuden kontaktointiin ja viestinvälitykseen; ajattelemme vain, että on olemassa ”Media”. Ja vielä: ajattelemme, että on olemassa ”Vastaanottaja” ilman mitään kohderyhmäjakoa tai tarvehierarkiaa. Ja vieläkin yksinkertaistamme ajatusleikkiämme sillä, että tarkastelemme vain itse välitöntä viestintä-tilannetta. Jätämme siis tarkastelun ulkopuolelle viestintätilanteen edellä ja jälkeen tapahtuvat asiat.

Ok? Edetään näillä oletuksilla. Nyt meillä on siis ”Viestijä”, ”Media” ja ”Vastaanottaja”.

Kun Viestijä julkaisee viestinsä Mediassa, toivoen tulevansa huomioiduksi, jää usein pohtimatta asian perusolemukseen liittyvä logiikka.

Mediassa, eli lehden sivuilla, radiossa, televisiossa, verkossa etenkin jne. käydään ankaraa kilpailua. Huomaa meidät! Vakuutu totuudestamme ! Osta tuotteemme! Käytä palveluamme! Valitse meidät! Osta! Lataa! Osallistu! Käytä! Voita. Liity! Tule! ….

Kilpaillaan siis huomiosta. Kilpaillaan paikasta Vastaanottajan mielessä. Kilpaillaan paikasta sydämessä. Kilpaillaan paikasta lompakossa. Kilpaillaan ankarasti.

Lehden lukeminen on vilkaisun taidetta. Tv-kanava vaihtuu ranneliikkeellä ja usein jääkaappi vie voiton mainoskatkolla. Puhumattakaan verkkoympäristöstä. Mahdollisuus tulla nähdyksi on pieni ja Vastaanottajan sietokynnys korkea.

Asian pihvi on tämä:

Kun kyseessä on kilpailu, tulee jaossa olla kunnon palkinto! Vastaanottajalla ei ole mitään velvollisuutta ja usein ei tarvettakaan käyttää omaa henkilökohtaista aikaansa Viestijän viestin parissa. Kun siis Vastaanottaja asettuu alttiiksi Viestijän viestille, hänen on saatava siitä tilanteesta jotain itselleen – palkinto viestin vastaanottamisesta, sen tulkinnasta. Palkinto käytetystä ajasta.

Miten vastaanottaja palkitaan viestintätilanteessa? Muutama esimerkki:

Palkinto voi olla älyllinen. Viestin sisään on rakennettu oivallus, joka osoittaa viestin sisällön olevan juuri Vastaanottajalle laadittu.

Palkinto voi olla hauska. Viestin tulkittuaan Vastaanottaja voi tuntea tulleensa viihdytetyksi.

Palkinto voi olla informatiivinen. Vastaanottaja voi saada tärkeää tietoa, jolla on hänelle suoraa tai välillistä arvoa.

Palkinto voi olla taloudellinen. Tuotteen tai palvelun hinnalla on merkitystä vastaanottajalle.

Ja niin edelleen …

Palkittuaan Vastaanottajan, Viestijällä on mahdollisuus (!) ryhtyä taluttamaan Vastaanottajaa hienovaraisesti vaikutuspolulla eteenpäin. Ja tästä eteenpäin Vastaanottajan odotukset Mainostajaa kohtaan kasvavat lupauksen lunastamiseksi.

Olennaista siis on vaihdanta. Viestijä palkitsee viestintätilanteessa Vastaanottajan. Ja Viestijä saa palkintonsa lopulta, jos vastaanottaja ostaa tuotteen tai palvelun tai toimii muutoin Viestijän toivomalla tavalla.

Sen mietinnässä, miten ja minkä sisältöiseksi Viestijän on viestinsä muotoiltava tai minkälaisilla valinnoilla on mahdollista päästä Vastaanottajan lähelle, edellyttää muutakin kuin mainosnokkeluutta tai määrämittaan tekemistä. Niissä toimissa Viestijän on syytä kumppanoitua osaavan tekijän kanssa.

Viestimet – eli Mediat – täyttyvät toinen toistaan muistuttavista ärsykkeistä ja siitä erottuminen on tietenkin ensimmäisenä voitettavien asioiden listalla.

Lue erottumisesta 

. . . . . .

Timo Keinänen on art director, konseptisuunnittelija sekä tutkimusmatkailija.
”Kannattaa olla oma itsensä, sillä kaikki muut roolit ovat jo varattuja. Jos sinulla on tilaisuus kertoa mielipide, kerro omasi.” 

Comments are closed.

WordPress.com.

Up ↑